Warsztaty i seanse dla dzieci i młodzieży w ramach Budżetu Obywatelskiego

W Zespole Szkół Budowlanych w Radomiu przy ul. Kościuszki 7 zostały zrealizowane trzy projekty w ramach Budżetu Obywatelskiego. Wzięło w nich udział ponad 900 osób, wyświetlono około 40 filmów, przeprowadzono 60 warsztatów:
Filmowe poranki dla najmłodszych (dla przedszkolaków i uczniów klas 1-3),
Uwaga! Internet. Bezpiecznie i przyjaźnie” (dla uczniów klas 4-8),
Kierujemy się dobrymi motywami. Jak to wykorzystać na maturze i w życiu? (dla uczniów liceów i techników).

Zajęcia odbyły się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego w sali kinowej w ZSB przy ul. Kościuszki 7 (dla ponad 400 przedszkolaków i uczniów klas 1-3) oraz w wirtualnych salach Kina Pod Baranami i na platformie zoom (dla około 500 uczniów klas 4-8 oraz liceów i techników) – od marca do grudnia 2021 roku.

Trenerzy prowadzący zajęcia:

Zobacz prace plastyczne przedszkolaków i uczniów klas 1-3

Filmowe poranki dla najmłodszych to zajęcia prowadzone w formie zabaw edukacyjnych i prelekcji, których tematyka związana jest z treścią prezentowanych filmów: tolerancji, szacunku, różnych zawodów, przepisów ruchu drogowego, bezpieczeństwa w domu, przedszkolu i podczas zabaw, sportu, radzenia sobie z emocjami, podróży, kosmosu, przyjaźni, relacji rodzinnych, rozwijania zainteresowań i pasji, radzenia sobie z emocjami, bezpieczeństwa dzieci, zachowań wobec zwierząt, rozpoznawania problemów współczesnego świata.

Wzięły w nich udział dzieci z opiekunami, dziadkami, babciami, rodzicami, dorosłym rodzeństwem.

Filmy dla przedszkolaków wyświetlone podczas spotkań, to między innymi animacje z serii: „Bolek i Lolek”, „Reksio”, „Rodzina Treflików”, „Agatka”, „Miś Kudłatek”, „Żubr Pompik”, „Przytul mnie”, „Pamiętnik Florki”.

Filmy dla uczniów klas I-III wyświetlone podczas spotkań to między innymi: „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai”, „Jakub, Mimmi i gadające psy”, „Superagentka”, „SuperSpark. Gwiezdna misja”, „ZigZag Kid”.

Zobacz zdjęcia z warsztatów dla najmłodszych

„Kierujemy się dobrymi motywami. Jak to wykorzystać na maturze i w życiu?” to cykl warsztatów, prelekcji i seansów filmowych skierowanych do uczniów liceów i techników. Podczas zajęć omawiane są różne zagadnienia dotyczące współczesnego świata, wartości ważnych w życiu oraz motywy i ich funkcjonowanie w tekstach kultury (książkach, obrazach, filmach).

Tytuły filmów i omawiane motywy w projekcie dla uczniów liceów i techników:
Parasite”, reż.: Joon-ho Bong, 2019 – społeczeństwo, nierówność
Kafarnaum”, reż.: Nadine Labaki, 2018  – dzieciństwo
Van Gogh. U bram wieczności”, reż.: Julian Schnabel, 2018, artysta
Tajemnice Joan”, reż.: Trevor Nunn, 2018 – władza i moralność
Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham”, reż.: Paweł Łoziński, 2016, konflikt pokoleń
Mustang”, reż.: Deniz Gamze Ergüven, 2015 –  kobieta, emancypacja, dorastanie
Syn Szawła”, reż.: László Nemes, 2015 – totalitaryzm
Nasza młodsza siostra”, reż.: Hirokazu Koreeda, 2015 – rodzina
Za jakie grzechy dobry Boże”, reż,: Philippe de Chauveron, 2014, stereotypy


„Uwaga! Internet. Bezpiecznie i przyjaźnie” to cykl warsztatów połączonych z seansami filmowymi dla uczniów szkół podstawowych, dzięki którym poznają oni podstawy bezpieczeństwa i zasady udziału w społeczności internetowej oraz rozwijają kompetencje społeczne i medialne.

Tematy warsztatów i tytuły filmów w projekcie dla uczniów szkół podstawowych:
klasy 7-8:
temat: „AI – kody przyszłości”; film: „iHuman”, reż.: Tonja Hessen Schei, 2019
temat: „Co nam daje Internet i  gry wideo?”; film: ”Haker”, reż. Poul Berg, 2019
temat: „Kto sprząta Internet?”; film: „Czyściciele Internetu”, reż.: Moritz Riesewieck, 2018 
temat: „Co mogą social media?”; film: „#ChicagoGirl”, reż.: Joe Piscatella, 2013 
klasy 4-6:
temat: „Czy warto być influencerem?”; film: „Binti”, reż.: Frederike Migom, 2019
temat: „Jak radzić sobie z emocjami w sieci i w realu?”; film: „Hej sokoły!” reż.: Bragi Thor Hinriksson, 2018

Informacje dotyczące korzystania z filmów i warsztatów online

Opinie po warsztatach online

Zdjęcie 1 z 16

OPINIE UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ "FILMOWE PORANKI DLA NAJMŁODSZYCH"
"Było bardzo fajnie dlatego, że były nasze babcie i były różne ciekawe zabawy"
"Rysowaliśmy na wielkim kartonie, spędziliśmy czas z babciami, które razem z nami rzucały kostką i to było zabawne"
Dzieci wyszły bardzo zadowolone. Podczas zajęć przedszkolaki siedziały zaciekawione, z ogromnym zainteresowaniem oglądały bajek, słuchały i udzielały odpowiedzi na pytania, ogromną radość sprawiły im też prezenty. Były bardzo dobrze dobrane. Zamiar zwykłej zabawki dzieci dostały przedmioty, które pozwolą im rozwijać swoją kreatywność.
Dziecko zachwycone, w domu koniecznie chciało pokazać mi film jaki oglądali. Było zachwycone prowadzącym. Pan był bardzo miły i ciekawie przedstawiał. Bardzo podobał się pomysł z tworzeniem plakatu. Prezent też trafiony. Wszystko super.
Dzieci zadowolone. Bajki oglądały z zainteresowaniem i w dużym skupieniu. Dostrzegły sens bajek, potrafiły ocenić zachowanie głównych bohaterów, odpowiadały na pytania dotyczące treści obejrzanych filmów.
Dzieci są bardzo zadowolone z udziału w poranku, dowiedziały się jak poradzić sobie z nudą, podobały im się zabawy oraz bajki edukacyjne.
Super samoloty, super spacer, bardzo się podoba taka forma spędzania czasu
„Było super,” dzieci bardzo zadowolone, bardzo im się podobało
Córka zadowolona, była zafascynowana wycieczką, wchodzeniem po schodach.
Był miś czerwony i biały. Bajka Bolek i Lolek. Zrobili rakietę z kosza i pudełka, beczki. Było fajnie.
Pan bardzo ciekawie opowiadał, film był super, znam inne opowieści o tych detektywach.
Film bardzo wciągający i ekscytujący było bardzo fajnie wszystko mi się podobało prezenty super!!!
Córka była zachwycona. Opowiadała bratu o kosmosie ponieważ on ma pokój urządzony w tej tematyce .
Było bardzo fajnie , " bardzo podobała mi się bajka i wszystko "
Było super, były planety i kosmos
Dziecko bardzo zadowolone, film się bardzo podobał, a do tego książki, blok, kredki itp córka zachwycona
Zajęcia się dziecku bardzo podobały. Cały wieczór mówił o poranku filmowym
Bardzo się im podobały, najbardziej o niemiłej królewnie
Bolek i Lolek, duży ekran, super, rysowaliśmy obrazki, pan z kamerą chodził. Było super.
Ale fajna sala. Super, że byłem w kinie.
Powiem mamie, że byłem tu w szkole (w Budowlance, w sali kinowej na filmie).
Syn był zachwycony
"Ciocia było super, uwielbiam to kino". Dzieci bardzo zadowolone wszystko im się podobało
Było fajnie, bo ja chciałam się bawić jeszcze dłużej.
"Fajna zabawa, dużo się działo. Super że były babcię razem z nami."
Córka była zachwycona, opowiadała o filmie albo filmach różne historie
Był motylek, miś, dwie żaby, duża małpa jadła banany.
Najbardziej podobały się zajęcia z Panem.
Mega, super zajęcia. Film najlepszy.
Najlepszy film na świecie
"Podobało mi się", "Było super", "Chcemy pojechać jeszcze raz "

Klauzula informacyjna