W Zespole Szkół Budowlanych w Radomiu przy ul. Kościuszki 7 zostały zrealizowane trzy projekty w ramach Budżetu Obywatelskiego. Wzięło w nich udział ponad 900 osób, wyświetlono około 40 filmów, przeprowadzono 60 warsztatów:
– Filmowe poranki dla najmłodszych (dla przedszkolaków i uczniów klas 1-3),
– Uwaga! Internet. Bezpiecznie i przyjaźnie” (dla uczniów klas 4-8),
– Kierujemy się dobrymi motywami. Jak to wykorzystać na maturze i w życiu? (dla uczniów liceów i techników).
Zajęcia odbyły się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego w sali kinowej w ZSB przy ul. Kościuszki 7 (dla ponad 400 przedszkolaków i uczniów klas 1-3) oraz w wirtualnych salach Kina Pod Baranami i na platformie zoom (dla około 500 uczniów klas 4-8 oraz liceów i techników) – od marca do grudnia 2021 roku.
Trenerzy prowadzący zajęcia:
Zobacz prace plastyczne przedszkolaków i uczniów klas 1-3
Filmowe poranki dla najmłodszych to zajęcia prowadzone w formie zabaw edukacyjnych i prelekcji, których tematyka związana jest z treścią prezentowanych filmów: tolerancji, szacunku, różnych zawodów, przepisów ruchu drogowego, bezpieczeństwa w domu, przedszkolu i podczas zabaw, sportu, radzenia sobie z emocjami, podróży, kosmosu, przyjaźni, relacji rodzinnych, rozwijania zainteresowań i pasji, radzenia sobie z emocjami, bezpieczeństwa dzieci, zachowań wobec zwierząt, rozpoznawania problemów współczesnego świata.
Wzięły w nich udział dzieci z opiekunami, dziadkami, babciami, rodzicami, dorosłym rodzeństwem.
Filmy dla przedszkolaków wyświetlone podczas spotkań, to między innymi animacje z serii: „Bolek i Lolek”, „Reksio”, „Rodzina Treflików”, „Agatka”, „Miś Kudłatek”, „Żubr Pompik”, „Przytul mnie”, „Pamiętnik Florki”.
Filmy dla uczniów klas I-III wyświetlone podczas spotkań to między innymi: „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai”, „Jakub, Mimmi i gadające psy”, „Superagentka”, „SuperSpark. Gwiezdna misja”, „ZigZag Kid”.
Zobacz zdjęcia z warsztatów dla najmłodszych
„Kierujemy się dobrymi motywami. Jak to wykorzystać na maturze i w życiu?” to cykl warsztatów, prelekcji i seansów filmowych skierowanych do uczniów liceów i techników. Podczas zajęć omawiane są różne zagadnienia dotyczące współczesnego świata, wartości ważnych w życiu oraz motywy i ich funkcjonowanie w tekstach kultury (książkach, obrazach, filmach).
Tytuły filmów i omawiane motywy w projekcie dla uczniów liceów i techników:
„Parasite”, reż.: Joon-ho Bong, 2019 – społeczeństwo, nierówność
„Kafarnaum”, reż.: Nadine Labaki, 2018 – dzieciństwo
„Van Gogh. U bram wieczności”, reż.: Julian Schnabel, 2018, artysta
„Tajemnice Joan”, reż.: Trevor Nunn, 2018 – władza i moralność
„Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham”, reż.: Paweł Łoziński, 2016, konflikt pokoleń
„Mustang”, reż.: Deniz Gamze Ergüven, 2015 – kobieta, emancypacja, dorastanie
„Syn Szawła”, reż.: László Nemes, 2015 – totalitaryzm
„Nasza młodsza siostra”, reż.: Hirokazu Koreeda, 2015 – rodzina
„Za jakie grzechy dobry Boże”, reż,: Philippe de Chauveron, 2014, stereotypy
„Uwaga! Internet. Bezpiecznie i przyjaźnie” to cykl warsztatów połączonych z seansami filmowymi dla uczniów szkół podstawowych, dzięki którym poznają oni podstawy bezpieczeństwa i zasady udziału w społeczności internetowej oraz rozwijają kompetencje społeczne i medialne.
Tematy warsztatów i tytuły filmów w projekcie dla uczniów szkół podstawowych:
klasy 7-8:
temat: „AI – kody przyszłości”; film: „iHuman”, reż.: Tonja Hessen Schei, 2019
temat: „Co nam daje Internet i gry wideo?”; film: ”Haker”, reż. Poul Berg, 2019
temat: „Kto sprząta Internet?”; film: „Czyściciele Internetu”, reż.: Moritz Riesewieck, 2018
temat: „Co mogą social media?”; film: „#ChicagoGirl”, reż.: Joe Piscatella, 2013
klasy 4-6:
temat: „Czy warto być influencerem?”; film: „Binti”, reż.: Frederike Migom, 2019
temat: „Jak radzić sobie z emocjami w sieci i w realu?”; film: „Hej sokoły!” reż.: Bragi Thor Hinriksson, 2018
Informacje dotyczące korzystania z filmów i warsztatów online
OPINIE UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ "FILMOWE PORANKI DLA NAJMŁODSZYCH" |
---|
"Było bardzo fajnie dlatego, że były nasze babcie i były różne ciekawe zabawy" |
"Rysowaliśmy na wielkim kartonie, spędziliśmy czas z babciami, które razem z nami rzucały kostką i to było zabawne" |
Dzieci wyszły bardzo zadowolone. Podczas zajęć przedszkolaki siedziały zaciekawione, z ogromnym zainteresowaniem oglądały bajek, słuchały i udzielały odpowiedzi na pytania, ogromną radość sprawiły im też prezenty. Były bardzo dobrze dobrane. Zamiar zwykłej zabawki dzieci dostały przedmioty, które pozwolą im rozwijać swoją kreatywność. |
Dziecko zachwycone, w domu koniecznie chciało pokazać mi film jaki oglądali. Było zachwycone prowadzącym. Pan był bardzo miły i ciekawie przedstawiał. Bardzo podobał się pomysł z tworzeniem plakatu. Prezent też trafiony. Wszystko super. |
Dzieci zadowolone. Bajki oglądały z zainteresowaniem i w dużym skupieniu. Dostrzegły sens bajek, potrafiły ocenić zachowanie głównych bohaterów, odpowiadały na pytania dotyczące treści obejrzanych filmów. |
Dzieci są bardzo zadowolone z udziału w poranku, dowiedziały się jak poradzić sobie z nudą, podobały im się zabawy oraz bajki edukacyjne. |
Super samoloty, super spacer, bardzo się podoba taka forma spędzania czasu |
„Było super,” dzieci bardzo zadowolone, bardzo im się podobało |
Córka zadowolona, była zafascynowana wycieczką, wchodzeniem po schodach. |
Był miś czerwony i biały. Bajka Bolek i Lolek. Zrobili rakietę z kosza i pudełka, beczki. Było fajnie. |
Pan bardzo ciekawie opowiadał, film był super, znam inne opowieści o tych detektywach. |
Film bardzo wciągający i ekscytujący było bardzo fajnie wszystko mi się podobało prezenty super!!! |
Córka była zachwycona. Opowiadała bratu o kosmosie ponieważ on ma pokój urządzony w tej tematyce . |
Było bardzo fajnie , " bardzo podobała mi się bajka i wszystko " |
Było super, były planety i kosmos |
Dziecko bardzo zadowolone, film się bardzo podobał, a do tego książki, blok, kredki itp córka zachwycona |
Zajęcia się dziecku bardzo podobały. Cały wieczór mówił o poranku filmowym |
Bardzo się im podobały, najbardziej o niemiłej królewnie |
Bolek i Lolek, duży ekran, super, rysowaliśmy obrazki, pan z kamerą chodził. Było super. |
Ale fajna sala. Super, że byłem w kinie. |
Powiem mamie, że byłem tu w szkole (w Budowlance, w sali kinowej na filmie). |
Syn był zachwycony |
"Ciocia było super, uwielbiam to kino". Dzieci bardzo zadowolone wszystko im się podobało |
Było fajnie, bo ja chciałam się bawić jeszcze dłużej. |
"Fajna zabawa, dużo się działo. Super że były babcię razem z nami." |
Córka była zachwycona, opowiadała o filmie albo filmach różne historie |
Był motylek, miś, dwie żaby, duża małpa jadła banany. |
Najbardziej podobały się zajęcia z Panem. |
Mega, super zajęcia. Film najlepszy. |
Najlepszy film na świecie |
"Podobało mi się", "Było super", "Chcemy pojechać jeszcze raz " |